Notícies

El número 16:3 (2019) de la revista Spanish in Context està dedicat al tema Prosodic Issues in Language Contact Situations.

En aquest exemplar podeu trobar diversos articles dels membres del Laboratori de Fonètica. Consulteu l'índex de continguts d'aquest número clicant aquí.

Amb l’objectiu de recordar i reconèixer la tasca de Jesús Tuson per donar a conèixer i fer respectar la diversitat lingüística del món, la Xarxa Vives d’Universitats i el Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades de la Universitat de Barcelona han convocat la segona edició del premi Jesús Tuson sobre diversitat lingüística. La convocatòria s'adreça a professors i estudiants de les universitats de la Xarxa Vives.

El programa de contractació d'investigadors predoctorals de la Universitat de Barcelona (PREDOCS-UB) ofereix una beca per a un estudiant de doctorat al Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la UB. Es poden presentar a la convocatòria els estudiants matriculats en un doctorat de la UB amb l'aval d'un professor. El termini de presentació de sol·licituds és del 13 de gener al 12 de febrer de 2020.

Al darrer número de la revista PLoS Biol s'ha publicat l'article "Language evolution and complexity considerations: The no half-Merge fallacy", de Pedro Tiago Martins i Cedric Boeckx, integrants del grup de recerca Cognitive Biology of Language (CBL).

Podeu accedir al text de l'article en aquest enllaç.

Podeu visitar el blog del CML clicant sobre aquest enllaç.

Professors de secundària denuncien que el català no és llengua vehicular en molts instituts. Asseguren que molts alumnes acaben la secundària sense saber parlar en català. Ho han posat damunt la taula en una jornada sobre el català a l’ensenyament secundari organitzada pel Grup d’Estudis de Llengües Amenaçades de la UB. Al programa ‘Tot es Mou’ de TV3 han parlat David Valls Botet, lingüista i professor de català, i Biel Ferrer Puig, professor de Llengua Catalana i Literatura a l’Institut Gabriel Ferrater de Reus.

El Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de Barcelona vol fer públic el seu malestar per la sentència emesa dilluns contra els polítics i els dirigents d’organitzacions socials independentistes. Aquesta decisió judicial no sols és terriblement injusta amb les persones condemnades i els seus entorns, als quals volem fer arribar la nostra solidaritat i afecte en aquestes hores fosques.

Aquest llibre és una guia crítica de la proposta més central de la lingüística moderna: la noció, generalment coneguda com a Gramàtica Universal, que un conjunt universal de principis estructurals subratlla la diversitat gramatical de les llengües del món: considera les implicacions de la Gramàtica universal per a la filosofia de la ment i la filosofia del llenguatge, examina temes com l'adequació explicativa i com fonologia i semàntica s'adapten a la gramàtica universal, explica la recerca inspirada en l'adquisició de llenguatge, la sintaxi comparativa i la tipologia lin

La Facultat de Filologia treballa amb l'Hospital Clínic per desenvolupar una metodologia per avaluar sistemes de gestió de dades, una recerca que permetrà millorar el tracte amb els pacients. questa col·laboració forma part del conveni marc que el Centre de Llenguatge i Computació (CLiC) i el centre hospitalari van signar l'any 2018 per impulsar projectes conjunts.

La Societat Catalana de Sociolingüística (Institut d'Estudis Catalans) organitza una nova edició del NIU, una jornada de tallers pràctics per donar suport a l’alumnat que estigui preparant el seu Treball de Final de Grau (TFG) o de Final de Màster (TFM) en l’àmbit de la sociolingüística, la política lingüística, la pragmàtica o l’anàlisi del discurs, en català, castellà o anglès.