Notícies

Albert Bastardas planteja, en un article a la publicació digital Pensem, quins haurien de ser els principis fonamentals de l'organització lingüística d'una societat multilingüe com la catalana, tot comparant la consciència envers el manteniment de la biodiversitat amb la gestió de llengües en contacte.

Els experts de l’Institut de Sistemes Complexos de la UB (UBICS) Thomas O’Rourke i Pedro Tiago Martins, liderats pel professor ICREA de la Facultat de Filologia i Comunicació Cedric Boeckx, han publicat a la revista Trends in Cognitive Sciences un article que aborda l'evolució del llenguatge en relació amb altres característiques notables de l’Homo sapiens: la tolerància i la cooperació.

El Workshop sobre la prosòdia del català (anteriorment Workshop sobre entonació del català i Cat_ToBI) arriba a la seva 12a edició. S'hi accepten propostes de comunicació sobre qualsevol aspecte suprasegmental de la llengua catalana des d'un punt de vista fonètic i fonològic. També s'hi accepten contribucions relacionades amb la recerca interdisciplinària sobre la prosòdia del català, incloent-hi la interfície entre prosòdia i pragmàtica, prosòdia i sintaxi, prosòdia i gestualitat, prosòdia i adquisició, entre altres.

La professora Carme Junyent va aparèixer el passat 29 de març al programa de TV3 Tot es mou per analitzar la salut del català a les escoles en relació amb la llei Celaá. En aquesta entrevista es tracten diversos punts: com s'aconsegueix que el català sigui una llengua per a tothom, com es fa perquè una llengua sedueixi, si s'aplica la immersió lingüística i quin paper juguen les xarxes socials en l'ús de la llengua.

Pràctiques Externes Curriculars és una assignatura optativa inclosa als plans d'estudis dels graus de Filologia Catalana i Lingüística General, que permet que els estudiants facin una estada de pràctiques com a part de la formació curricular. S'hi poden inscriure estudiants de grau que tinguin 120 crèdits superats.

La convocatòria de places per al curs 2021-2022 està oberta del 5 d'abril al 17 de maig de 2021.

La Comissió de Dinamització Lingüística i Cultural de la Facultat de Filologia i Comunicació vol encoratjar els estudiants a divulgar en llengua catalana els treballs finals de grau (TFG) i a millorar l’ús de la llengua. Per aquest motiu, convoca la primera edició d’aquest premi, que reconeix la qualitat lingüística de la divulgació en llengua catalana dels treballs finals de grau.

La Facultat de Filologia i Comunicació de la Universitat de Barcelona convoca la 28a edició del Premi Carme Serrallonga a la qualitat comunicativa en record de la filòloga Carme Serrallonga i Calafell (1909-1997). Es posa l'èmfasi en la seva exemplaritat com a professora i traductora, fidel a la seva llengua però oberta a totes les altres, i gran amant del multilingüisme, a més d'haver estat una incansable defensora de l'ensenyament en català durant el franquisme.

S'ha fet pública la convocatòria del programa de contractació d'investigadors predoctorals de la Universitat de Barcelona (PREDOCS-UB) 2020. El programa ofereix una beca per a un estudiant de doctorat al Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la UB. Es poden presentar a la convocatòria els estudiants matriculats en un doctorat de la UB amb l'aval d'un professor.

El termini de presentació de sol·licituds serà de l'11 al 29 de gener de 2021.

Està obert el període de presentació de sol·licituds d'ajuts per a la formació de professorat universitari (FPU 2020) del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

Les sol·licituds s'han de presentar a través de la Seu Electrònica del Ministeri, del 16 de novembre a l'11 de desembre de 2020, a les 14:00.

La Junta de la Facultat de Filologia i Comunicació va acordar el passat dia 2 d'octubre canviar el nom del Laboratori de Fonètica, que passa a dir-se «Laboratori de Fonètica Eugenio Martínez Celdrán». A més a més, el professor emèrit i catedràtic d'universitat Martínez Celdrán passarà a ser Director Honorífic del Laboratori.